Tympaan sluit zich aan bij Kurtosis. “We hebben hetzelfde DNA en een gezamenlijk doel.”
Kurtosis en Tympaan zijn beide gespecialiseerd in de toepassing van (big) data en techniek voor het verbeteren van beleid en de uitvoering daarvan in de publieke sector. Met ingang van deze maand gaat Tympaan verder als een nieuw label binnen Kurtosis.
“Tympaan versterkt ons met waardevolle producten en expertise en bedient opdrachtgevers op gebieden waar wij nog niet actief werkzaam zijn. Het samengaan van de organisaties is dus echt een aanvulling”, aldus Johan Posseth, partner bij Kurtosis.
Het in Leiden gevestigde Tympaan helpt opdrachtgevers bij de inzet van data-inzichten ten behoeve van beleid en besluitvorming. Het bureau werkt voor provincies, gemeenten en maatschappelijke organisaties.
Het faciliteren van datagestuurd werken van (semi)overheden ten behoeve van een effectieve maatschappelijke dienstverlening is al vele jaren het werkterrein van Tympaan. Zo ontwikkelde het voor verschillende Regionale Bureaus Leerplicht een applicatie om onder meer verzuim en voortijdig schoolverlaten real time te monitoren.
Een ander voorbeeld van de producten van Tympaan is de Atlas Plabeka: een digitale atlas waarin relevante informatie over bedrijventerreinen en kantoorlocaties via interactieve kaarten wordt ontsloten. Deze gegevens betreffen uiteenlopende onderwerpen als werkgelegenheid, vastgoed, energieverbruik en leegstand.
Het grotere Kurtosis (vijftien medewerkers) werkt op het snijvlak van advies, onderzoek en data science. Wolter van Dam, partner bij Kurtosis, legt uit dat Tympaan hierop een mooie aanvulling is. “We halen ook nieuwe expertise op het gebied van beleidsonderzoek aan boord. Tympaan specialiseert zich ook op de gebieden van arbeidsmarkt, cultuur en leefomgeving, onderwerpen die Kurtosis niet in haar portfolio had.”
Jeannine Molier, voorzitter van de Raad van Toezicht van Tympaan, voegt toe: “Toen we met Kurtosis in gesprek kwamen, zagen we vrij snel de synergie met diensten en klanten.”
Onder de streep blijft consultancy altijd een mensenbusiness, zo erkennen beide partijen, die dan ook vooral ook goed naar de culturele fit tussen de teams hebben gekeken. Molier en de andere leden van de Raad van Toezicht kregen de taak om de mogelijke samenwerking onder de loep te nemen.
Molier geeft aan: “In de gesprekken in de aanloop naar de samenwerking ontdekten we dat beide partijen hetzelfde DNA hebben en een gezamenlijk doel. Dit is het ontsluiten en hanteerbaar maken van data en onderzoek voor de verbetering van maatschappelijke vraagstukken. Door de krachten te bundelen kunnen beide partijen nog meer waarde leveren.” “Wat ons aanspreekt bij Kurtosis is de gedegen aanpak en het ondernemerschap. Mede daardoor ontstond er snel een klik tussen de medewerkers”, besluit Molier.